واسه هر کارآفرینی، همیشه یک لحظه تعیین کننده هست که در اون، یک ایده به چیزی بیشتر از ایده تبدیل می شه. اون لحظه ای که با خود می گین: «انگار واقعا داره اتفاق میفته». حالا فرض کنین این اتفاق افتاد و شما مراحل رشد رو به سرعت سپری کردین و برند شما روز به روز بزرگتر شد، الان وقتیه که شما نیاز دارین یک لوگوی مناسب داشته باشین. اما چه لوگویی رو باید انتخاب کنین و چیجوری؟

در این مقاله با نکاتی کاربردی درباره طراحی لوگو که کار و کاسبیا باید بدونن، آشنا میشید.

 

به چه دلیل باید لوگو داشته باشیم؟

لوگو، نماد و نشونه حرفه ای بودنه. شاید شما کارتون رو از زیرزمین خونه ی خود شروع کرده باشین؛ اما داشتن لوگو یعنی اینکه کار شما به طور حرفه ای شروع شده.

لوگو رو میشه به سرعت روی یک تکه دستمال یا با یک نرم افزار ساده سریع شکل داد. اما واسه ساخت لوگو باید فکر و سعی بیشتری به کار ببندید. چون که دست آخر شما می خواید به لوگوی خود افتخار کنین. الی وال (Allie Wall) بازاریاب، می گه: «باید پیش از رونمایی از لوگوی خود، حس خوبی بهش داشته باشین. چون که این لوگو، روی همه چیز مثل سایت، اجناس، کارتای ویزیت، خبرنامها، عوامل، شبکه های اجتماعی و … میاد.

اگه لوگو ضعیف باشه، دچار دردسر بزرگی میشید. سعی کنین واسه ساختن لوگویی متفاوت وقت بذارین و ببینین کدوم طرح با شما بهتر رابطه برقرار می کنه.» لوگوی کار و کاسبی شما عنصر تعیین کننده ی کسب و کارتون نیس اما به قطع یقین از اهمیت ویژه ای بهره منده.

حقایقی درباره طراحی لوگو

شما به عنوان یک کارآفرین، واسه موفقیت در طراحی اولین لوگو چه چیزایی باید بدونین؟ اینجا به ۵ نکته کلیدی واسه جواب به این سوال اشاره می کنیم:

۱. احتیاجی نیس واسه طراحی کلی پول خرج کنین

پول-نام-تصویر

هر جا که می روید صحبت از طراحی لوگو واسه شرکتای بزرگ و کارآفرینان پولداره. اما اگه بودجه ی زیادی نداشته باشین چه؟ آخرش، خیلی از کار و کاسبیای نوپا درآمد زیادی ندارن. نذارین کسی شما رو گول بزنه! نیاز نیس واسه ساختن یک لوگوی خوب، میلیونا تومن خرج کنین.

با پول خیلی کم هم می تونین لوگویی مناسب داشته باشین. چیزی که فقط کارتون رو راه بندازه و شما رو به مرحله بعدی کارتون ببره.

با جستجو در سایتایی مثل Fiverr، Upwork و ۹۹Designs لوگوهایی خوب و ارزون تر از ۱۰۰ دلار پیدا می کنین. حتی بعضی از طراحان چندین طرح در اختیارتون می ذارن تا چیزی که مناسب شماس رو از بین اونا انتخاب کنین.

۲. خودتون رو محدود نکنین

از محدود کردن خودتون در انتخاب و طراحی لوگو پرهیز کنین. به یاد داشته باشین که کار و کاسبی شما یک جریان سیاله. ممکنه هر زمان با جمع آوری داده ها یا بازخوردهای مختلف از مشتریان راه تازه ای در پیش بگیرین و لوگوی خود رو تغییر بدین.

ساختن لوگویی که بیشتر از اندازه به یکی از محصولاتتان مثل باشه بسیار خطرناکه. به جای این کار، به چیزی ذهنی تر و انعطاف پذیرتر روی بیارین.

رابین هرشیا (Robin Hercia)، مدیر استودیوی طراحی AWMYL در لوس آنجلس که مشتریان زیادی در مورد ی صنعت سلامت داره، می گه:

هر وقت که مشغول برندسازی واسه مشتری هستم، مهم ترین اطلاعاتی که به دنبال اون می گردم اینه که جوهره و پایه اون کار و کاسبی چیه و اصلا به محصول یا خدمت خاصی که عرضه می کنن توجهی ندارم. برندسازی باید اصالت داشته باشه و همه روحیات و فضای اون کسب وکار رو در بر بگیره؛ سبک حروف، رنگ و چیدمان همه مشخص کننده ی ذات و جوهره ی اون کار و کاسبی و جفت و جور کننده ی بستر مناسب واسه جذب مطلوب مشتری هستن.

۳. بر این خصوصیات کلیدی متمرکز شید

حتما لازم نیس که اولین لوگوی کار و کاسبی شما برنده جوایز طراحی شه یا مشتریان رو به وجد بیاره. هم اینجور لوگوی شما لازم نیس خیلی استثنایی باشه. اگه شما به خصوصیات زیر توجه کنین، لوگوی خوبی دارین:

  • سادگی: احتیاجی به یک لوگوی پرجزئیات نیس. به لوگوی برندهای بزرگ مثل فیسبوک، گوگل و تارگت نگاه کنین، طراحی همه اونا بسیار ساده س!.
  • قابل حفظ کردن: لوگوی شما قابل تشخیصه یا فرق دادن اون با بقیه برندها سخته؟ به خاطر سپردنی بودن لوگو بسیار مهمه؛ چون شما می خواید که مشتریان لوگوی شما رو ببینن و از راه لوگو برند شما رو به یاد بیارن.
  • مناسب بودن: در آخر، لوگوی شما مناسبه؟ لوگوی شما باید به تنهایی بتونه نگاه برند و بنیان کار شما رو منتقل کنه. اگه هیچ ارتباطی بین لوگو و برند وجود نداشته باشه، اون وقت واسه جلو بردن اهداف خود در برندسازی با مشکلات ریشه ای و عمیقی روبرو میشید.

اگه به این سه جنبه توجه ویژه داشته باشین، هیچ خللی در کارتون ایجاد نمی شه.

۴. نمونه های عالی زیادی واسه طراحی لوگو هست

در طراحی لوگو، شما نباید از بقیه برندها به ویژه رقبا کپی ورداری یا تقلید کنین. اما شما با مطالعه داستانای کار و کاسبیای موفق می تونین چیزای خیلی از اونا یاد بگیرین.

۵. لوگو آنقدرها هم موضوع جدی و مهمی نیس

رو راست باید گفت که طراحی لوگو واسه یک کار و کاسبی نوپا آنقدرها هم کار جدی و مهمی نیس. شاید احساسات حاصل از طراحی یک لوگوی خوب چشم شما رو واسه پذیرش این موضوع بسته باشه، اما حقیقت داره. لوگو نه باعث پیشرفت و نه موجب شکست شما می شه، بلکه موفقیت و شکست شما در گرو ایده و نحوه ی اجرای اینه. شما همیشه می تونین لوگوی خود رو در راه کاری خود با توجه به بازخوردهای حاصل از بازار تغییر بدین.

جیک استوتزمنِ (Jake Stutzman) که یک کارآفرین موفقه، پیشنهاد می کنه:

لوگوی خود رو با علم بر اینکه اونو تغییر میدید طراحی کنین. به محض اینکه محصول و بازار مناسب رو پیدا کردین و آماده ی پیشرفت کار خود شدید، باید یک برند بسازین که چیزی بیشتر از ساختن یک لوگوه. لوگو واسه درخشش معنی برند طراحی می شه. در زمان برندسازیه که واسه داشتن یک لوگوی خوب، صرف وقت و سرمایه، ارزش پیدا می کنه.

لوگویی طراحی کنین که بهش افتخار کنین

احتمال میره درزمان چند سال فعالیت ، لوگوی خود رو تغییر بدین. ، اگه کار و کاسبی شما به یک کار و کاسبی موفق تبدیل شد و واسه بیشتر از چند سال موندگاری داشت، فرصتی دست می ده که لوگوی خود رو تغییر بدین. با اینحال، واسه طراحی اولین لوگوی خود اونقدر عجله نکنین و میانبر نرید. همیشه اولین لوگوی یک کار و کاسبی خیلی به چشم میاد. پس وقت خود رو صرف طراحی لوگویی کنین که بهش افتخار می کنین. بهتره برندی بسازین که بتونین از اون دفاع کنین و پشت اون بایستید.

پیش بینی روندهای طراحی لوگو در سال ۲۰۱۶

علم و هنر طراحی لوگو همگام با افزایش رابطه مشتریان از راه کانالای در حال افزایش ی دیجیتال، همیشه در حال تغییره. با افزایش سرعت ارتباطات، کیفیت ارتباطات هم گسترده تر و شخصی تر شده.

با در نظر گرفتن همه وقایع و تغییرات، باید گفت طراحی لوگوهای کسب وکار هم در حال تغییره. قواعدی که در گذشته کاربرد داشتن، حالا دیگر به هیچ کاری . ، چیزی که واسه ۵ پارسال درست بود حالا دیگر اون صحت گذشته رو نداره. هنر و علم طراحی لوگو همگام با رشد فرصتای رابطه با مشتریان، در حال تغییره. و این فرصت همگام با سرعت پیشرفت تکنولوژی تغییر می کنه. خوشبختانه افراد زیادی به مطالعه دقیق این تغییرات، شناسایی الگوها و پیش بینی روندهای طراحی لوگو پرداخته ان.

بیل گاردنر (Bill Gardner) از سایت LogoLounge یکی از معتبرترین متخصصین اینجور پیش بینی هاییه. نگاه با دقت و توجه اون به جزئیات در کنار رادار داخلی اش واسه شناسایی رویکردهای طراحی که به سرعت به یک روند تبدیل می شن، مجموعه توانمندی هاییه که اونو از بقیه پیش بینی کنندها جدا می کنه.

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   نکاتی درباره لاغری اصولی از دید محققان 

اینجا به ۶ روند پیش بینی شده واسه سال ۲۰۱۶ به وسیله اون، اشاره می کنیم:

۱. طراحیایی تخت/صاف

طراحیای تخت بازم به حکمرانی خود ادامه میدن. یک دلیل اون ظاهر تمیز و سر راست اینه. دلیل دیگر اینکه این لوگوها خوب روی پرینت، در فضای آنلاین و روی هر دستگاه مرورگری به نمایش درمی آید (به خاطر این که فرمت SVG دارن). این لوگوها خیلی سریع تر بارگذاری می شن. الگو، بافت، سایه و منحنیا جایشون رو به خط و رنگای ساده تر میدن. شرکتا عناصر طراحیای خود رو کاهش داده یا ساده می کنن تا لوگوی خود رو روشن تر کنن.

۲. لوگوهایی دست ساز

لوگوهای دست ساز نشون دهنده ی راستی هستن. اونا حس سعی واسه خودمونی یا شخصی بودن رو منتقل می کنن. این مدل از لوگوا درزمان چندین سال جایگاه خود رو آهسته به دست آورده ان. یک طرح ساده ی کوچیک از یک پیکان، یا یک یا دو حرف دست نویس که با بعضی عناصر طراحی دیگر ترکیب شدن در تعداد خیلی از لوگوی شرکتا مشهوده. بعضی از این لوگوها ترکیبی به نظر می رسن. اونا به واقع دست ساز به چشم ، اما حس دیجیتالی بودن رو هم القا نمی کنن. اینجور طرحایی تنها تصور دست ساز بودن رو انتقال میدن و همون فریبندگی رو (البته نه در سطح لوگوی واقعا دست ساز) به نمایش می ذارن.

عناصر دست ساز و مجموعه فونتا یا ترکیبی از هر دو، در سالای آینده مشهود تر هستن. مجموعه فونتای سفارشی می تونن واسه طراحی اینجور لوگوهایی بسیار مهم باشن. توجه به این نکته مهمه که تایپوگرافی دیگر فقط به طراحی و ترکیب بندی متن واسه اضافه شدن به طرح (واسه توضیح چیزی مشخص) استفاده نمی شه. بلکه تایپوگرافی یک وسیله عالی کمک کننده واسه رابطه با شخصیت برنده و هستش.

شخصیت

۳. لوگوهایی متحرک

لوگوهای دینامیکی یا جنبشی اقبال روز افزونی پیدا می کنن. شاید چون این سبک عرضه کننده ی چیزی تازه. یا دلیل می تونه این باشه که تصمیم درباره جذاب بودن بیشتر به موضوعی شخصی تبدیل شده؛ در حالی که ایجاد رابطه با افراد بیشتر از اولویت بالاتری برخورداره. این لوگوها بهترین روش واسه جدا سازی ی اطلاعات و ایجاد رابطه با هر قسمت کوچیک خود هستن.

اینجور لوگوهایی می تونن به طور ناخودآگاه مصرف کننده رو از جهت و تنوعی که کارخانه و برند در هر دوره دنبال می کنن، آگاه سازه. خطر لوگوهای جنبشی اینه که ممکنه تغییر، با ارزشای اصلی و هسته ای که شرکت قبلا پایه گذاری کرده، هم ساز نباشه.

با نگاه کردن به تغییرات روزانه Google Doodle، می تونین خوب فهمیده باشین که چه جوری این روند رو به رشد تونسته هم مخاطب رو به خود جذب کنه و هم نیاز به ارائه چیزی تازه و جدید رو طبق یک بنیان منظم جواب بده.

۴. لوگوهایی با استفاده از فضای منفی

فضای منفی روندیه که بازم به تعجب سازی ادامه میده. یک طرح چیزیه که اول شما اونو می ببینن، بعد اون طرح با شما صحبت می کنه و شما می فهمید که چه می گه. این دقیقا کارکرد یک طرحه. اگه طرح قادر باشه چیزی بیشتر به خاطر این منتقل کنه و مصرف کننده پیامی عمیق تر رو برداشت کنه طرح استثنائی تر می شه. به همین دلیله که فضای منفی، روز به روز طراحان و مصرف کنندهای بیشتری رو به خود جذب می کنه. توانایی ایجاد رابطه هر چه بیشتر با مصرف کننده، بدون اضافه کردن عنصر اضافی، رقابت همیشگی طراحانه. واسه عموم، لوگو یک خوشامدگویی چشمی واسه یافتن مفاهیم پنهون.

۵. لوگوهایی با استفاده از حروف واسه انتقال مفاهیم(پشته سازی حروف)

پشته سازی حروف بازم جایگاه خود رو حفظ می کنن. خیلی وقته که این روند هست و محبوبیت خود رو از دست نداده. شاید دلیل این باشه که این نوع از لوگوها توجه مصرف کننده رو به خود جلب می کنن و برداشت اون از لوگو رو به رقابت میکشن.

ممکنه دلیل اینجور روندی این باشه که این نوع از لوگوها، راه حلی خلاق واسه طراحان لوگو جفت و جور میارن تا قادر باشن یک متن طولانی رو به شکل اجزای چشمی کوچیک تر به نمایش بذارن. اینجوری، با استفاده از این راه و روش خلاق، طراحان می تونن پیاما رو به قسمتای کوچیک تر بشکنند. هر علتی که در پشت این روش طراحی هست، به نظر می رسه که این سبک کارکرد خوبی داره و جایگاه ثابتی در طراحی لوگو واسه خود کسب کرده.

۶. لوگوهایی تک خطی

لوگوهای تک خط، ظاهری تازه و روشن از خود به نمایش می ذارن. در این لوگوها از یک خط (با ضخامت ثابت) واسه طراحی و ساختن لوگویی مثل به سیمای خم کاری شده استفاده می شه. این جور از لوگوها به دلیل پیچیدگیای موجود در طرح، در نگاه اول بر خلاف اصل سادگی لوگو هستن.

با نگاهی عمیق تر می تونین به توانایی این لوگوها در ارائه چیزی روشن، روراست و ظریف رو درک کنین که به یه جور مثل به لوگوهای دست سازه. همین امر نشون می ده که این روند هم هم جهت با پیش بینیای اشاره شده نه خلاف اونا.

به درستی باید گفت لوگوهای تک خطی چیزای زیادی واسه ارائه دارن و خطوط اونا حسی از راستی رو منتقل می کنن که دلپذیره. در چند ماه گذشته اگه نگوییم چند سال، این روند باعث شده که دیگر فقط چشممون به رنگا و گرادیانای جورواجور نیفتد. استفاده از خطوط نازک یا خطوطی با ضخامت ثابت در لوگوهای متنی یا تمثالی، نشون دهنده ی پیشرفت رشد این سبک از طراحی در این چند ساله.

بهترین طعم بستنی

رفت و امد همیشگی و شخصی تر بین برندها با بازار، باعث ایجاد رقابت بزرگ تری واسه شرکتا شده. برندها باید به طور دائمی و موثر پیامای خود رو به شکلی خلاقانه و منحصر به فرد منتقل کنن. تغییر در طراحی لوگو چیزی رایجه. با رشد شرکتا، جور واجور شدن علایق، تغییر در ارزشا و شخصیت شرکتا، لوگوها هم باید به همین ترتیب تغییر کنن. هدف لوگوها اینه که به شکل دیداری شرکتا و ارزشای اونا رو انتقال دهند.

روندها مثل طعم دهندهای بستنی هستن. شما با انتخاب یکی از طعم دهندها میدونید که بستنی شما چه مزه ای خواهد گرفت. اضافه کردن یا نیافزودن این طعم دهندها به انتخاب خود شماس. طعم دهندها بستنی رو جذاب تر می کنن و به اونا آب و رنگ می بخشن، اما تغییری در وجود بستنی ایجاد نمی کنن. بستنی وانیلی بازم مزه ی بستنی وانیلی میده. بستنی شکلاتی راکی رود (Rocky Road) هم دارای شکلات و مغز آجیل هستش. درنتیجه تنها کاری که طعم دهندها انجام میدن اینه که بستنی رو مقداری جذاب تر می کنن.

همین موضوع در مورد روندها هم صادقه. این روندها می تونن مقداری هیجان دیداری و حسی از تازگی رو به لوگوی شما اضافه کنن. اضافه کردن یک عنصر طراحی مُد روز مثل تزئین بستنی با طعم دهنده هاست. اگه شما طعم بستنی خود رو دوست نداشته باشین، این طعم دهندها نمی تونن فرقی به وجود بیارن. به همین ترتیب در مورد روندهای طراحی، اگه لوگوی تون خوب طراحی نشده باشه یا پیامی که لوگوی شما باید منتقل کنه نتونه خوب رابطه برقرار کنه یا فهمیده شه، اضافه کردن عناصر مد روز بهش هیچ کمکی نمی کنه. اما به راستی، فوق العاده نمی شد اگه شما بهترین طعم بستنی رو با طعم دهندهای مختلف روی اون امتحان می کردین؟!

منبع : inc.com justcreative.com

ایده خود رو به پول تبدیل کنین


۳

دسته‌ها: آموزشی