هر ساله با فرا رسیدن فصل سرد، خیلی از رانندگان نگران نحوه ی نگهداری از خودروشان هستن. از زمانای قدیم، بیشتر ساعات ساده ی صبح واسه خودرو کابوسی تلخ تلقی می شد. بد روشن شدن یا بعضی وقتا اصلا روشن نشدن موتور خودرو مشکلات بسیاری رو واسه مالکین به وجود میاره. اما کم کم با پیشرفت تکنولوژی و استفاده از قطعات بهتر، مشکلات به دلیل سرد بودن بلوک موتور کمتر شد. اما از سویی دیگر همین پیشرفت فناوری بعضی وقتا هشدارهایی رو درباره نحوه ی گرم کردن موتور می ده. نکته بسیار مهم در این بین نه فقط بحث استارت زدن در صبح و ساعت اوج برودت، بلکه نحوه ی نگهداری و رانندگی در زمستانه. پس بیایید همه چیز رو قدم به قدم از اول مرور کنیم.

 

۱. پک زمستونی؛ جعبه ی زندگی

هرچقدر هم که خودروی شما مدرن و به روز باشه در مسافرتای زمستانه، اینجور پکیجی می تونه لازم باشه. شاید در ظاهر امر، داستان کمی ترسناک و ماجراجویانه باشه ولی در مواقع لازم همین بسته کوچیک زندگی بخشه. یک جعبه ی مقاوم تهیه کنین. داخل اون یک پتوی گرم ولی سبک، مقداری خوراکی کنسرو شده، اسنک یا دانه های حجیم شده، کابل باتری، چراغ قوه، دستکش زمستونی، جعبه ی کمکای ساده، آب معدنی، فندک یا مواد آتیش زا بذارین. این پکیج ساده و نه چندون گران خیال شما رو از واسه حوادث احتمالی یا گیر افتادن در برف راحت می کنه.

۲. تایرها؛ کفشایی نه واسه اسکی

بعیده با این همه پیشنهاد ی رسانه ها درباره سلامت لاستیکا بین سفرهای زمستونی کسی نسبت به اهمیت اونا بی خبر باشه. یادتون باشه الان داریم درباره تایر صحبت می کنیم و نه زنجیر چرخ. لاستیک خودروها در ایام زمستون بیشتر از چیزی که فکرش رو بکنین خشک می شه. این انقباض شدید اونا به دلیل سرماست. با اینکه شرکتای معتبر لاستیکا رو واسه مقابله با اینجور شرایطی تولید می کنن اما بی احتیاطی در استفاده از اونا می تونه باعث بروز اتفاقات دردناکی شه.

واسه حرکت با خودرویی که ساعتا در سرما مونده، حرکت آروم به خاطر گرم کردن هوای داخل تایرها بسیار مهمه. لاستیکای سرد نه تنها اصطکاک کمتری با زمین دارن بلکه مراحل ی ترمزگیری رو هم پریشون می کنن. نسبت به لاستیکایی که در برف مونده ان حساسیت بیشتری داشته باشین. صاف بودن و بدون آج بودن لاستیکا رو جدی بگیرین. برف و یخ رابطه خوبی با این لاستیکا برقرار می کنن. بررسی تایرها تنها به شرط سلامت فیزیکی اونا نمی شه. خودسرانه باد لاستیکا رو کم و زیاد نکنین. هر خودرو دستورالعمل مشخصی واسه میزان باد تایرهایش داره. کم و زیاد کردن میزان فشار هوای درون لاستیک هم زمان با گرم و سرد شدن اونا مشکل آفرینه. درباره لاستیکای میخ دار هم خیلی خاطرجمع نباشید. این لاستیکا بهترین کارکرد خود رو در مسیرهای خیس و مرطوب نشون میدن.

۳. زنجیر چرخ؛ از نون شب واجب تر

اگه این روزها راهی سفری هستین، حتی اگه نسبت به شرایط آب و هوایی راه راه و مقصد مطمئن هستین، اگه زنجیر چرخ ندارین یا استفاده از اونو بلد نیستین، حتی استارت نزنید. چه برسه به مقاصدی که در محیطای سرد و با جادهایی برف گیر هستن. هیچوقت روی توانایی خودتون حساب نکنین. رفتار خودرو روی برف کوبیده شده و یخ کلفت به گونه ایه که حتی حرفه ایا رو هم دچار رقابت می کنه. نداشتن زنجیر چرخ با بلد نبودن تعبیه ی اون فرقی نمی کنه. هر دو حادثه آفرین هستن. پیشنهاد ی اکید ما به رانندگان اینه که سراغ همون زنجیره های سنتی و فلزی قدیمی برن. مدلای پلاستیکی که گفته می شه به آسونی روی چرخ بسته می شن، خیلی مورد اطمینان نیستن. حتما یادتون نرفته که زنجیر چرخ رو باید روی اساسی وصل کرد که دیفرانسیل روی اون نصبه.

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   نکاتی طلایی واسه موفقیت یک مدیر کم تجربه 

۴. ضدیخ؛ نوش داروی موتور

نام گذاری این مایع خوش رنگ کمی رانندها رو دچار دودلی می کنه. در نظر داشته باشین که ضدیخا تنها واسه جلوگیری از عمل فریز شدن آب داخل رادیاتور استفاده نمی شن. درواقع این مایع نه تنها از بلوک موتور محافظت می کنه بلکه با دمای انجماد کمتری که نسبت به آب داره، شرایط رو واسه استارت زدن آماده می کنه. حقیقت اینه که بد استارت خوردن یا بد روشن شدن موتور در سرما به عواملی مثل ضعف باتری، سنگین شدن روغن و سرد بودن آب بستگی داره. ضدیخ اثر چشم گیری در مورد گزینه آخر داره. البته طبیعتا در مناطقی که دمای هوا به زیر صفر می رسه، این مایع می تونه نقش مؤثری اجرا کنه. تغییر یهویی دمای رادیاتور به دلیل یخ زدن اون، می تونه باعث تَرک خوردن پوسته ی اون شه.

۵. مایع برف پاک کن؛ عجیب ولی واقعی

۶. بخاری؛ فکر روزهای سخت باشین

شاید کمتر پیش بیاد که مجبور شید درجه بخاری رو روی آخرین حالت و میزان دمیدن رو در بالاترین حد خود قرار بدین. اما فکر روزهای سخت رو هم بکنین. شاید بنا به دلایلی در خودرو گیر افتادید و واسه ساعاتی نیاز به دمای بالا داشتین. طبیعتا آزمودن آخرین دمای بخاری کار جذابی نیس. ولی یک بار هم که شده این کار رو انجام بدین تا از صحت سیستم گرمایش خود باخبر شید.

رانندگی بهتر در سفرهای زمستونی

لغزنده بودن جاده، اولین دلیل بیشتر تصادفات رانندگی در فصول بارندگیه. اگه طبق هر دلیل مجبور هستین که سفرتون رو با خودروی شخصی بکنین به چند نکته طلایی توجه کنین.

۱. آهسته و پیوسته برید

مهم ترین قانون نیروهای پلیس در تموم شرایط آب و هوایی، در اوج سادگی کاربردیه. خودرو به اندازه ای سنگینه که در صورت نیاز بتونین با ترمزگیریِ حرفه ای اونو متوقف کنین؛ البته در صورتی که سرعت شما پایین باشه.

۲. با ترمز بازی کنین

شاید فناوری ترمز ضد قفل یا ABS خیلی از معضلات مربوط به ترمز گیری روی سطوح لغزنده رو مرتفع کرده باشه ولی با این حال وقتی روی سطح بسیار لیز برف و یخ حرکت می کنین، باید عمل ای بی اس رو خودتون انجام بدین. در صورت نیاز به توقف یهویی، اون طور که در شرایط عادی روی ترمز می کوبین، عمل نکنین. سعی کنین چند بار پشت سر هم ترمز بگیرین و آزاد کنین. این کار مانع از انحراف خودرو می شه.

۳. بیهوده گاز ندین

لجبازی شما وقتی در سربالایی برفی یا پیچ گیر کردین از نظر برف و یخ، بی معنیه. شما تنها به موتور خودرو فشار زیادی وارد می کنین. جدا از اینکه حفظ خونسردی از خودرو پیاده شید و فکری به حال افزایش سطح اصطکاک لاستیکا کنین. شن و ماسه و آب جوش بهترین ایده س.



دسته‌ها: آموزشی