بچه ها بیشتر از حد فعالیت می کنن؟ بعضی وقتا به نظر می رسه انرژی بچه ها تموم شدنی نیس. حتی وقتی از مدرسه به خونه بین باز می خوان بیرون برن و بازی کنن. اما از کجا میشه به فرق اثرات ورزش منظم و بازی پی برد و فهمید بچه ها بیشتر از حد فعالیت می کنن یا نه؟ این نوشته رو بخونین تا درباره ورزش کودکان بیشتر بدونین.

 

بیشتر بچه ها به اندازه کافی ورزش نمی کنن. برنامه های ورزش مدارس بسیار محدود و زنگ تفریح بیشتر اوقات کوتاهه، و بچه ها در حالی به خونه برمی گردند که اصلا واسه فعالیت بدنی فرصت نداشتن.

اما والدین بچهایی که در رشته های ورزشی متفاوت فعالیت می کنن باید حواس شون به علائم و نشونه های خستگی یا آسیب دیدگی ورزشی باشه.

میزان و نوع فعالیتای ورزشی مناسب واسه بچه ها، به سن، علاقه و آمادگی اونا بستگی داره. نکات زیر رو در خاطر نگه دارین:

کمه کم ۶۰ دقیقه در روز

طبق دستورالعملای مرکز کنترل و پیشگیری مریضیا در آمریکا، بچه های ۶ سال به بالا باید کمه کم یک ساعت در روز فعالیت ورزشی داشته باشن. اگه به نظرتون این زمان زیاده، فراموش نکنین که لزومی نداره این یک ساعت بدون معطلی باشه.

به گفته بِلِیز نِمِت (Blaise Nemeth)، دکتر و عضو انجمن پزشکان کودکان در شاخه پزشکی ورزشی و تناسب اندام، «در بیشتر کشورها پیشنهاد می کنن کودکان روزانه ۳ ساعت یا تقریبا ۱۵ دقیقه در هر ساعت، یا در همین حدود تا وقتی بیدار هستن، فعالیت بدنی داشته باشن. انجام این دستورالعمل واسه همه کودکان منطقیه.»

بهتره کودکان رو تشویق کنین در هر ساعت کمه کم چند دقیقه بلند شن و حرکتی به بدن شون بدن. به نقل از نمت، بچه ها نسبت به بزرگسالان زودتر متمرکز و پس سریع تر فعال می شن.

سه نوع ورزش مناسب

بچه ها هم درست مثل بزرگسالان، باید واسه حفظ سلامتی و آسیب ندیدن، ورزشای زیاد بکنن.

ورزشای هوازی

بخش کلی ی ۶۰ دقیقه زمان ورزش کودکان باید شامل ورزشای هوازی یا فعالیتایی باشه که قلب و شش ها رو به فعالیت بیشتر وامی داره. فعالیتایی مثل پیاده روی تا مدرسه، پیاده روی سریع، یا اسکیت برد سواری ازجمله ی این فعالیتای ورزشی هستن. بچه ها باید کمه کم سه روز در هفته یک ورزش هوازی سنگین بکنن تا تنفس شون تندتر از حد طبیعی شه، مثلا می تونه بدوند، شنا کنن یا حتی برقصند.

ورزشایی واسه تقویت عضله

بچه ها باید سه روز در هفته روی ماهیچه هاشون کار کنن. اونا، در هر سنی که باشن، می تونن از وزن بدن خود به عنوان وزنه استفاده کنن و فعالیتایی مثل ژیمناستیک، شنای سوئدی، طناب کشی، و صخره نوردی رو بکنن. نوجوانان می تونن با کمک و نظارت مربی از وزنه هم استفاده کنن و به تقویت عضله هاشون بدن.

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   نکاتی درباره لاغری اصولی از دید محققان 

ورزشای تحمل وزن

انجام تمریناتی مثل پرش، جهش، و دویدن، کمه کم سه روز در هفته، باعث تقویت استخوانای کودکان می شه.

فکر می کنین زیاده روش؟ نگران نباشید، بیشتر ورزشا به بیشتر از یکی از این سه گروه تعلق دارن، پس گنجاندن این ورزشا در فعالیتای هر روزه ی بچتون کار سختی نیس.

خستگی به دلیل ورزش در کودکان

نمت می گه بچه ها بیشتر خودشون از سطح انرژی شون خبر دارن: «اگه به کودکان اجازه بدین تا حدی که بدن شون به اونا می گه ورزش کنن، بعید می دونم بخوان بیشتر از حد فعالیت کنن.»

مشکل زمانی ظاهر می شه که بچه های بزرگتر به سراغ برنامه های آموزشی واسه ورزشای منظم می رن. نمت می گه: «میزان رشد کودکان با هم متفاوته، بعضی بچه ها می تونن بیشتر از دیگر کودکان فعالیت داشته باشن. وقتی نیرویی از بیرون، مثل مربی، درگیر فعالیت بچه ها می شه، والدین باید مطمئن شن فرزندان شون هنوزم از ورزش لذت می برن و احساس خوبی دارن».

اگه بچه شما خسته شده یا آسیب دیده و نمیتونه پس از فعالیتای ورزشی، دوباره انرژیش رو به دست آورد، ممکنه میزان تمرینا واسه اون بیشتر از حد توانش باشه. شاید کودک علاقه اش رو به فعالیتایی که زمانی از انجام اون لذت می بره از دست بده، و این خود، یکی دیگر از نشونه های خستگی به دلیل ورزشه.

از بچتون بخواهید در طول سال ورزشای مختلف رو امتحان کنه و در روزهایی که تمرین نداره، فعالیتای دیگری بکنه، اینطوری اونا رو هم از نظر ذهنی و هم از نظر فیزیکی سالم نگه می دارین.

نمت می گه بچه ها نباید در هفته بیشتر از یک ساعت به ازای سن خود، به فعالیتای ورزشی منظم بدن. مثلا نوجوونی ۱۲ساله نباید بیشتر از ۱۲ ساعت در هفته تمرین فوتبال داشته باشه.

اگه از این حد بالاتر رود، احتمال آسیب دیدگی زیاد می شه. ورزشکاران جوونی که هر هفته دو برابر این مقدار تمرین می کنن بیشتر آسیب می بینن، به ویژه اگه فقط روی یک ورزش تمرکز کنن و فعالیتای جانبی رو کنار بذارن.

دوبروسیلسکی، کارشناس ورزشی می گه: «بسیار مهمه کودکانی که به طور جدی ورزش می کنن، کمه کم یک روز در هفته، استراحت داشته باشن. می تونن در این روزها هم فعالیت داشته باشن، اما نباید خود رو خسته کنن و به خود فشار بیارن. یک روز استراحت پس از ورزش منظم، به همراه خواب کافی و تغذیه سالم، به این بچه های سخت کوش کمک می کنه از صدمات ورزشی در امان باشن».

منبع : webmd

 


دسته‌ها: آموزشی